Randi

Min tur til Antarktis

Denne ekspedisjonen har vokst fra en fjelltur til en skitur til en innsamlingsaksjon. Og det er ingen tvil om hva som gir størst energi - det er å bruke sitt overskudd til å hjelpe andre som trenger det.

Hjemme igjen

EventyrPosted by Randi Skaug Thu, January 10, 2008 18:04:18

En utrolig opplevelse har fått sin slutt. Det var helt klart verdens vakreste skitur vi var på. Seven summits er blitt en realitet etter mange års prosjekt. Det startet med Kilimanjaro i 1996. Og det er rart å være hjemme igjen...særlig at det blir mørkt. I Antarktis hadde vi sola over oss hele tiden - natt og dag. I teltet kunne det være 20 varmegrader på solsiden og kuldegrader på skyggesiden.

Vi har hatt det fint. Vi har hatt det hardt. Vi har hatt det spennende. Alt har fungert som forutsatt, ingen tekniske svikter. og vi har fått samlet inn mange penger som vil gjøre hverdagen lettere for medmennesker i Afghanistan. Det kjennes godt.

Og nå er det bare å bearbeide opplevelsene og glede seg over bildene. Det er mye å fortelle og mye å fordøye i tiden som kommer. Jeg kjenner meg utrolig heldig.

• Comments(0)//randi.verdensvakresteskitur.com/#post7

Forsinket

ForberedelsePosted by Randi Skaug Mon, December 03, 2007 14:21:58

Kanskje..kanskje..skulle vi faa en telefon kl. 0630 i dag som skulle fortelle oss at flyet gaar i rute. Det fikk vi ikke.

Kanskje...kanskje... skulle flyet kunne gaa litt seinere. Kl. 10 kom det en telefon, som bekreftet at det gaar IKKE et fly.

Vi har startet med VM i venting. Og det har vi det helt fint med. Faktisk var det litt deilig at dagen i dag blir rolig. Snakke litt med andre Antarktis-farere. Drikke litt kaffe. Lese litt. Ta det lugnt. De siste dagene har vaert anstrengende. Naa bruker vi tiden til aa samle krefter. Og vente.

• Comments(0)//randi.verdensvakresteskitur.com/#post6

En illusjon

ForberedelsePosted by Randi Skaug Sun, December 02, 2007 16:09:19

Vi er ferdig pakket til Antarktis. Pulkposer og ski blir hentet og kjoert til flyplassen i dag. Og saa gjenstaar det bare aa se om flyet - en Illjusjin - er en illusjon, som hotellverten vaar sier. Det er vanligere at flyet til Antarktis er forsinket, enn at det gaar i rute. Hmmm......

De to siste dagene har vaert travle med pakking av mat og klaer, samt en siste gjennomgang av medisiner og reparasjonsutstyr. Vi mangler ingen ting!! Teamet jobber bra sammen og det virker som om alle hissigproppene, som vi jo er, forsoeker beinhardt aa soerge for at vi funker sammen i tillegg. Vi har en viktig maalsetting: Vi skal vaere bedre venner naar vi kommer hjem, enn da vi dro.

Og mens vi venter: Deilig vin og saftige lammesteiker, samt hyggelig selskap.

• Comments(0)//randi.verdensvakresteskitur.com/#post5

Framme i Punta Arenas

EventyrPosted by Randi Skaug Thu, November 29, 2007 01:15:05

Det var litt av en reise! Fra Oslo til Punta Arenas tok det 27 timer. Og maken til oppstart. Først virket ikke mobiltelefonen i Paris. Jeg tenkte det er best å komme på nett og kontakte mobilleverandøren. Det var ingen enkel sak og heller ikke billig på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. 15 euro og en 1/2 time å organisere på Sheraton. Med det samme jeg kom på nett spratt klokken min av og gikk i gulvet med et brak. Det er en klokke med høydemaler som vi skal bruke for å merke løypa med høyder og gi til ALE som vi har kjøpt turen av. I sprengkulde er det en dårlig ide å måtte ned i lomma hver gang. Klokka holdt, men reima må spesialbestilles og det er nok ikke greit i Punta. Etter 6 uutholdelige timer på flyplassen, som må være verdens kjedeligste, endte oppholdet med at security beslagla carabinerne jeg skal bruke for å sikre mot bresprekker og på fjellturen. Plutselig var carabinere blitt dødelige vapen!! Maken!! Jeg ble helt vill i blikket og det var like for jeg grep til mordvåpnene for å bevise at de faktisk virker. Grrr...

Ikke nok med det, men midt på natten ble jeg vekket av en kineser som ville at jeg skulle bytte sete med ham. Han reiv og slet i armen min og mente bestemt at jeg skulle flytte meg. Jeg hadde mest lyst til å be ham reise tilbake til Kina og jeg savnet carabinerene til å slå med. Heldigvis kom ei flyvertinne til unnsetning og fikk ham til å sette seg igjen. For å avrunde det hele røk glidelåsen på lommen på ryggsekken på flyplassen i Santiago og pass, penger og medisiner fløt på gulvet. ohoi..for en tur!

Men nå er jeg framme, bor på et hyggelig hotell, har fått ros av ALE (de vi som flyr oss til Antarktis) for god organisering og har fått reparert klokka og sekken. Mobiltelefonen virker fortsatt ikke, og kommer ikke til å gjøre det heller. Det viser seg at operatøren til min mobilleverandør ikke har dekning her nede. men vi har da satelittelefon:-)

Så nå er det bare å pakke pulker, spise seg feit og kose seg i 15-20 grader og sommersol.

• Comments(0)//randi.verdensvakresteskitur.com/#post4

Bikkjekaldt - uten bikkjer

EventyrPosted by Randi Skaug Sat, November 03, 2007 16:03:06
Blog Image-34 grader på Sydpolen i dag! Det er 20 grader varmere enn for to måneder sidensmiley. Min venninne Anne pleier å sende meg temperaturoppdatering på sms. Jeg tror hun synes det høres kaldt ut. Det gjør jeg også! Særlig i dag med ny runde forkjølelse og frost i kroppen. Da tenker jeg at det hadde vært fint å ha bikkjer til å dra pulkene og en varm pels å ligge inntil om kvelden, akkurat slik katta har ligget og varmet meg på sofaen i dag. Men i Antarktis er bikkjer bannlyst. De legger fra seg for mye dritt antakelig. Kanskje det hadde vært en idé å bannlyse dem på Frogner også? Det er faktisk det eneste stedet i hele byen hvor folk ikke tar opp bikkjemøkk etter seg. Pussig?! Utrolig hvor god tid man får til å tenke en slik sofadag.

• Comments(1)//randi.verdensvakresteskitur.com/#post3

Cargo er framme

ForberedelsePosted by Randi Skaug Thu, November 01, 2007 09:47:31

En Antarktistur er ingen spøk når det gjelder planlegging. Jeg har ikke tall på alle de gangene utstyrslisten er blitt åpnet, korrigert og lukket på PC-en. Det er sjelden jeg blir lei - jeg er bare ikke sånn. Men nå! Ja, det var usigelig deilig å sette lokket på tønnene våre og kjøre dem til Trust Forwarding på Gardermoen. Der sto gutta på lageret og smilte. Og klart det, da smeltet jeg også!

Mindre fornøyd ble jeg ikke da jeg fikk beskjed i går om at cargo er framme i Punta Arenas. Herlig!! Takk til Trust Forwarding :-)

• Comments(0)//randi.verdensvakresteskitur.com/#post2

Fra 20 til 7 minutter

TreningPosted by Randi Skaug Mon, October 22, 2007 17:11:24
Blog ImageTeamet har vært på Finse og trent på breredning. Nå har vi ikke bare kunnskapene, men erfaringen i å bruke den. Første redningsøvelse tok 20 minutter. Nå tar det syv. Og vi er alle trygge på at vi kan redning og skal kunne redde oss ut av eventuelle glupske bresprekker. Takket være vår nepalesiske fjellguide og instruktør Tshering Pande Bhote.